Speelgoed van het jaar 2025
De 26ste editie ‟Toys & Games of the Year” maakte haar belofte waar met een hoogwaardige selectie.
Innovatie, creativiteit, originaliteit en duurzaamheid – dat zijn de belangrijkste sterke punten en kenmerken van de twaalf winnaars in 2025 en de twee publieksprijzen.
Palmares 2025
Eerste leeftijd speelgoed | Carrera Speed Arena, Disney Pixar Cars – Carrera |
Creatief speelgoed | Play-Doh Taart met laagjes speelset – Hasbro |
Speelwereld | LEGO® City Helikopter, brandweerauto en onderzeeër remix |
Interactief speelgoed | Chick -a- Boo – Jumbo Group |
Figuren – Actie | Carrera Go!!! Speed Zone – Carrera |
Constructie voor iedereen | Stranger Things – Metamorphic Art Collection – Clementoni |
Leren – Ontdekking | KIDYELEC Expert – Kidywolf (Nespart)</span> |
Collectibles | Beanie Bouncers – TY (Juratoys) |
Kinderspellen | De Wolf & de 7 Geitjes – Smart Toys & Games |
Strategische spellen | Strategeti – FlexiQ Games (Asmodee) |
Party spellen | Exploding Kittens – Het Bordspe – Asmodee |
Denk-en logicaspellen | Brick Like This! – Dotted Games (Asmodee) |
Publieksprijzen
Speelgoed categorie | LEGO® Art Vincent van Gogh – Zonnebloemen – The Lego Group |
Spellen categorie | De Wolf & de 7 Geitjes– Smart Toys & Games |
Toys & Games of the Year, in ‘t kort…
Toys & Games of the Year, de officiële onderscheiding van de Belgische Speelgoed Federatie en een zorg van totale en niet-commerciële transparantie.
Het doel? De fabrikanten, importeurs of agenten belonen voor de kwaliteit van hun ontwikkeling van originele, creatieve spellen en speelgoed die voldoen aan de geldende veiligheids- en duurzaamheidsnormen in de EU.
Een evenement erkend door alle kanalen van de distributie
Deelname aan dit evenement kan voor alle fabrikanten en de beloningen zijn een belangrijke kwaliteitsreferentie in de Belgische speelgoed- en spelletjessector. De spellen en het speelgoed, bekroond door een deskundige jury bestaande uit professionals uit de verschillende distributiekanalen, journalisten, pedagogen en ludotheken, hebben een uniek kwaliteitslabel gekregen om consumenten te helpen bij hun keuze.
Verloop
De spellen en het speelgoed in competitie worden door elke deelnemer gepresenteerd, uitgelegd en gedemonstreerd aan twee jury’s.
In juni beoordeelde een eerste jury van 19 detailhandelaren en inkopers van grote speelgoed- en spelletjeswinkels de 54 concurrerende producten, verdeeld over 12 verschillende categorieën.
Vervolgens beoordeelde een tweede jury van journalisten, pedagogen en ludotheken, de twee beste producten in elke categorie, geselecteerd door professionals uit de speelgoedhandel. Het gemiddelde van de resultaten van de twee jury’s werd gebruikt om het eindresultaat vast te stellen.
Publieksstemming
Aangemoedigd door de belangstelling van de publieksstemmen van vorig jaar, hebben we opnieuw besloten consumenten te vragen hun voorkeur uit te spreken voor de twee beste producten in elke categorie, d.w.z. 24 spellen en speelgoed. Consumenten werd gevraagd te stemmen op hun favoriete product in een van de acht speelgoedcategorieën en op hun favoriete product in een van de vier spelcategorieën. De stemming vond plaats gedurende twee maanden, van 24 augustus tot 3 oktober en er namen 2500 personen aan deel. Een trekking beloont 10 deelnemers voor een van de winnende producten.
Mededeling
De winnende bedrijven gebruiken het speelgoedlabel ‟Toys & Games of the Year” en vrij op de verpakking van de winnende producten, in schriftelijke en audiovisuele advertenties, catalogi en persmappen plaatsen.
Het logo ‟Toys & Games of the Year” wordt ook aan het hele distributienetwerk geleverd voor publicatie in de eindejaar catalogi, die in tientallen miljoenen exemplaren worden verspreid.
De Belgische Speelgoedfederatie
De Belgische Speelgoedfederatie werd in 1982 opgericht door enkele Belgische fabrikanten.
Ze streeft diverse doelstellingen na:
• Speelgoeddistributeurs en –invoerders verenigen en de gemeenschappelijke professionele, economische en sociale belangen van haar leden behartigen;
• Meer dan ooit aandacht schenken aan de behoeften van de handelaars en de consumenten, vooral in deze “andere” tijden, en bijdragen tot de promotie van speelgoed als essentieel voor de ontwikkeling van onze kinderen.
• Het belang van het spel in de ontwikkeling van het kind benadrukken en op die manier aantonen dat ze permanent begaan is met de kwaliteit van haar speelgoedartikelen;
• De belangen van de sector verdedigen bij de bevoegde instanties en hun aandacht vestigen op de veiligheid en de controle van de reclame (bijv. het gebruik van het “CE”-logo op de verpakking van spelletjes en speelgoedartikelen die niet onderworpen werden aan de door de EU opgelegde tests).
• Voortdurend volgen en aanpassen aan specifieke marktbehoeften, (momenteel genderneutraliteitsanalyse).
De Federatie streeft ernaar een geprivilegieerde gesprekpartner te zijn met de Europese Unie, teneinde ze te helpen bij de toepassing van de wetten, de behartiging van de belangen van de sector en van de consument. Haar financiële middelen zijn uitsluitend afkomstig van de bijdragen van haar leden.
Sinds 1 januari 2006 maakt de Belgische Speelgoedfederatie deel uit van Comeos. Zo zorgt zij ervoor dat zij beter gehoord wordt door de autoriteiten in België en kan zij deelnemen aan diverse vergaderingen betreffende de speelgoedwereld. Daardoor biedt zij een betere bescherming van haar rechten en activiteiten bij de Belgische overheden.